Get Curious!

Mars Landing van de Curiosity mars rover moedigt ‘Get Curious’ mentaliteit aan
Explore Mars, United Launch Alliance en Aerojet steunen een internationale campagne rond Mars-exploratie

Rotterdam (Maandag, 30 juli 2012) De ‘Get Curious ’ campagne is vorige week gelanceerd en heeft al tienduizenden bezoekers naar de website getrokken. Blijkbaar is het publiek te porren om ‘nieuwsgierig te worden’. Aanleiding voor deze campagne is de landing van de Mars Science Laboratory rover ‘Curiosity’ op maandag 6 augustus om 7:31 am Nederlandse tijd.

Er zijn ook Nederlanders betrokken bij deze campagne en bij de Curiosity rover instrumenten.
De Rotterdamse Artemis Westenberg is president en directeur van Explore Mars, inc, een non-profit organisatie uit Beverly, Masachussetts, die zich beijvert om technologie nodig voor bemande reis naar Mars (verder) te ontwikkelen via prijsvragen en de kennis over Mars onder het algemene publiek te verspreiden. Alles met het doel om een bemande missie naar Mars te bespoedigen. Explore Mars werkt al enkele jaren met NASA samen om mars exploratie een nieuwe stimulans te geven. De GetCurious campagne is onderdeel van deze activiteiten. Artemis Westenberg zal zelf op het Planetfest 4-5 augusts in Pasadena spreken en op de Jet Propulsion Laboratories zijn tijdens de landing van de Curiosity rover op Mars.

De eveneens Rotterdamse Dr. Inge Loes ten Kate, tegenwoordig werkzaam op de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit van Utrecht. Inge Loes ten Kate is intensief betrokken bij de missie. Ze werkte op NASA Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland, mee aan de ontwikkeling van instrumenten aan boord van de rover. Inge Loes ten Kate was als wetenschapper vooral betrokken bij het Sample Analysis at Mars (SAM) instrument van de Curiosity rover. Samen met een internationaal team gaat Inge Loes ten Kate meewerken aan de analyse en verklaring van de data die deze rover terugstuurt.

Beide dames woonden in het kader van hun werkzaamheden voor mars exporatie de lancering vanaf Kennedy Space Center op 26 november vorig jaar bij.

Curiosity heeft 10 instrumenten bij zich om te onderzoeken of Mars ooit bewoonbaar was voor leven (microben). Het Sample Analysis at Mars (SAM) onderzoek richt zich op de chemische samenstelling van de Mars atmosfeer. SAM zal ook 300-400 keer worden ingezet om grondmonsters te onderzoeken die de robot arm van Curiosity naar dit kleine chemische laboratorium zal hebben gebracht. SAM kan vooral ook zoeken naar organische stoffen zoals koolstof in die grondmonsters.

Als onderdeel van de ‘Get Curious’ campagne worden er ook wereldwijd ‘landings parties’ georganiseerd. (twitter #MarsParties) Dit in samenwerking met The Planetary Society en Yuri’s Night. In Nederland vindt deze landings-party, waarbij ook de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart betrokken is, plaats in het Business Incubation Centre van de Europese Ruimtevaart organisatie ESA, te Noordwijk.

Op maandagmorgen 6 augustus van 6:30 – 10:30 uur wordt in het ESA BIC de landing van Curiosity, ondermeer door een verbinding met het Planetfest in Pasadena en met het Jet Propulsion Laboratories, op de voet gevolgd.
Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om drie sprekers, experts op het gebied van Mars exploratie, toelichting op Mars missies te laten geven :

  • Dr. Inge Loes ten Kate (faculteit Geowetenschappen Universiteit van Utrecht): Mars Science Laboratory en haar instrumenten.
  • Dr. Jorge Vago (ESA): Het project ExoMars
  • Ir. Bas Lansdorp (Mars One): Mars One; kolonisatie van Mars

Vanwege het vroege tijdstip zal er voor de deelnemers een klein ontbijt aanwezig zijn.

In Amerika zijn er tevens 8 Mars rotsen geland in 8 Amerikaanse steden, waar zij van 26 juli tot 9 augustus de toevallige voorbijgangers oproepen om toch vooral nieuwsgierig te worden (‘get curious’). De mars rotsen kan met volgen op twitter met #MarsCities. Atlanta, Austin, Boston, Columbus, Detroit, Houston, Indianapolis, en Orlando pronken met hun Mars steen veelal midden in het centrum van de stad.

De Engelstalige www.getcurious.com website bevat een countdown clock en verder een rijkdom aan informatie rond the Mars rover Curiosity. Tevens kan men hier wereldwijd nazoeken of er een landingsparty wordt gehouden. Maar meer nog roept de website op om je eigen party te organiseren, mocht er niets in jouw regio plaats vinden (twitter #GetCurious). Iedere dag wordt er gelinkt naar een blog over de aspecten van deze missie, eerdere missies en van Mars onderzoek in het algemeen ‘MLS Picture of the Day’ op de website www.exploremars.org

Natuurlijk is er ook een uitgebreide sectie voor kinderen en jongeren, maar ook ouders en onderwijzers over STEM (=Science, Technology, Engineering en Math), omdat ook in Amerika jongeren te weinig voor de ‘harde’ vakken op school kiezen.

Via internet is de landing live te volgen op www.nasa.gov/ntv
Landingparties kunnen worden gevolgd op Twitter met #MarsParties.
De campagne GetCurious’ kan men volgen op twitter met #GetCurious


For more information about Curiosity, the Get Curious campaign, partners, and to learn how to become involved please visit www.GetCurious.com.

About Explore Mars
Explore Mars is a 501(c) (3) non-profit organization that was created to advance the goal of sending humans to Mars within the next two decades. To further that goal, Explore Mars conducts programs and technical challenges to stimulate the development and/or improvement of technologies that will make human Mars missions more efficient and feasible. In addition, to embed the idea of Mars as a habitable planet, Explore Mars challenges educators to use Mars in the classroom as a tool to teach standard STEM curricula. You can contact us using our website www.exploremars.org or at the email address info@ExploreMars.org . Follow Explore Mars on Twitter at www.twitter.com/exploremars and Facebook at www.facebook.com/exploremarsdotorg .

About United Launch Alliance
Formed in December 2006, United Launch Alliance (ULA) is a 50-50 joint venture owned by Lockheed Martin and The Boeing Company.  ULA brings together two of the launch industry’s most experienced and successful teams – Atlas and Delta – to provide reliable, cost-efficient space launch services for the U.S. government.  U.S. government launch customers include the Department of Defense, NASA, the National Reconnaissance Office and other organizations.

For more information on ULA, visit the ULA Web site at www.ulalaunch.com, or call the ULA Launch Hotline at 1-877-ULA-4321 (852-4321). Join the conversation at www.facebook.com/ulalaunch and twitter.com/ulalaunch.