Spaceflight Revolution – David Ashford

Auteur: David Ashford
Uitgever: Imperial College Press
ISBN-10: 186094325X
ISBN-13: 978-1860943256
Bespreking: Cas Laansma

Een revolutie in de ruimtevaart, die vergelijkbaar is met de luchtvaart, is wat ons de komende decennia te wachten staat. Grootschalig ruimtetoerisme met ruimtehotels in een baan om de Aarde is volgens David Ashford zelfs al binnen 15 jaar te realiseren. Tenminste als de ontwikkeling van ruimtevliegtuigen ruim baan krijgt.

David Ashford is de directeur van Bristol Spaceplanes en dit bedrijf heeft (in een door ESA gefinancierde studie) aangetoond dat een klein ruimtevliegtuig voor 6 personen, dat in een baan om de aarde kan komen, al voor 2 miljard dollar gebouwd kan worden en volgens andere startende private ruimtevaartorganisaties zelfs nog voor veel minder.

Spaceflight Revolution
Spaceflight Revolution

Ashford beschrijft in zijn boek (Amazon: Spaceflight Revolution) de toekomstige ontwikkeling van ruimtevliegtuigen die begint met korte suborbitale vluchten voor ca. 1 a 2 ton en met een omzet van 1 miljard dollar per jaar tot hoogontwikkelde ruimtevliegtuigen, waarvan de ticket nog slechts enkele duizenden dollars kost. Binnen 15 jaar zou een kort bezoek aan een ruimtehotel niet meer hoeven te kosten dan 20.000 dollar. Dit is 1000 keer lager dan met de huidige rakettechnologie mogelijk is, dankzij de uitontwikkeling en de herbruikbaarheid van deze toekomstige ruimtevliegtuigen.

Een interessant gegeven dat Ashford aanstipt is dat een prototype van een ruimtevliegtuig (net als elk ander vliegtuig) 10 keer goedkoper is dan een gecertificeerd toestel, maar omdat ook zo’n experimenteel ruimtevliegtuig altijd nog veiliger is dan een wegwerpraket kan dit prototype toch ook als eerste gebruikt worden voor commerciële vluchten. Dit geeft een commerciële prikkel voor een bedrijf om als eerste een ruimtevliegtuig te bouwen.

Ruimtetoerisme

Het boek behandelt de technische uitvoerbaarheid van ruimtevliegtuigen, vroegere pogingen daartoe, recente en toekomstige ontwikkelingen en de marktwerking. De grote toepassingen zullen dan ruimtetoerisme, zonne-energiecentrales en ruimtefabrieken zijn, waarbij het ruimtetoerisme de grootste industrie in de ruimte zal worden. Marktonderzoek laat zien dat alleen al in Japan een miljoen mensen bereid is om 20.000 dollar te betalen voor een paar dagen in een ruimtehotel, wat neerkomt op een jaarlijkse omzet van 20 miljard dollar. De grootste uitdaging is echter om fondsen te vinden voor de bouw van een ruimtevliegtuig.

Volgens Ashford is het grootste obstakel voor commercialisering van de ruimte niet technologie maar een conservatieve manier van denken die vooral in stand gehouden werd door de grote gouvernementele ruimtevaartagentschappen zoals NASA en ESA, die vooral geïnteresseerd leken om hun budgets in stand te houden. De eerste commerciële vluchten met een klein suborbitaal ruimtevliegtuig kunnen volgens Ashford al voldoende kunnen zijn om deze conservatieve manier van denken bij regeringen en bedrijven te doorbreken en de weg te effenen voor verdere ontwikkelingen met meer geavanceerde ruimtevliegtuigen die in een baan om de aarde kunnen komen.

Goedkope toegang tot de ruimte zal dan het begin zijn van grootschalige ruimtekolonisatie met onbeperkte economische groei, maar de grootste verandering zal misschien psychologisch zijn. Als de ruimte toegankelijk wordt voor het grote publiek zullen mensen misschien anders tegen de Aarde aankijken en zich bewust worden van de kwetsbaarheid er van. Een verhelderend boek en geschikt voor zowel de geïnteresseerde als de techneut.

Dit boek is onder andere te verkrijgen bij Amazon: Spaceflight Revolution.

Breidt je Mars boeken verzameling uit. Koop “The Martians” van Kim Stanley Robinson. Droom weg in een futuristische wereld op mars.


Geplaatst

in

door