Lang geleden in de tijd dat we nog Mars Society Nederland heten hadden we een forum waarvav iedereen die wat wilde zeggen over Mars lid kon worden. Een soort Social Media 1.0. Iedereen die een forum beheert weet uit ervaring dat dit een beste inspanning kan zijn. Zelfs als het aantal deelnemers niet zo groot is.
Op een gegeven moment hebben we het forum gesloten. We hadden te weinig deelnemers en er zat weinig leven in. Te veel moeite en tijd, voor en de deelnemers en de beheerders, voor te weinig toegevoegde waarde.
Een mailing-list hebben we ook gehad. Deze optie werd wel redelijk gebruikt, maar het resultaat was vaak een lange, soms felle, discussie. Het volgen van een discussie was door de beperkte functionaliteit van een mailing-list best wel lastig.
Uiteindelijk is het gesprek met anderen buiten ons kleine clubje doodgebloed. We hebben weinig gedaan om dit gesprek weer leven in te blazen tot de komst van de Social Media. Zo is Explore Mars Inc actief op Twitter en Facebook, deze communicatie gaat geheel in het Engels. Social media is vooral zo interessant omdat grote organisaties, bedrijven en instituten er gebruik van maken. Zij vinden Social media een onmisbaar stuk gereedschap voor hun PR-activiteiten.
Facebook en Google
Dus waarom geen Nederlandse “social media”-activiteit voor Explore Mars? Een Facebook-pagina misschien? Facebook is wel erg geënt op vrienden en familie, mensen die zich niet warm lopen voor Mars en de ruimtevaart. Hoe krijg je dan mensen bij elkaar met een gezamelijk interesse zonder de halve wereld uit te nodigen om jou te laten weten hoe dom je hobby wel niet is?
Google plus lijkt een goede kandidaat, hoewel het succes van Google plus nog onzeker is. Google plus kent “pages” en “communities”. Een page is niet meer dan dat, een pagina als uithangbord voor je bedrijf, merk of hobbie. Mensen dienen zelf actief je uithangbord te “volgen” en dat doen ze alleen als jouw uithangbord ze werkelijk interesseert.
Van een community kan je lid worden. Je kan dan zelf berichtjes plaatsen. Het lijkt wat op een forum, maar dan zonder de structuur en de oeverloze discussies. Zoals ik het zie blijft in de community-page bovenaan staan wat actueel is en wat de leden interessant blijven vinden. Ook nodigt de opzet van een Google community niet uit tot discussies met elk honderden comments. Voor mij is dat een – Google – plus.
“Een leuk verhaal, Explore Mars, maar waarom zal het nu wel lukken om een community op te bouwen?”. Inderdaad blijft het lastig om een gesprek aan te gaan met zoveel mogelijk leken op het gebied van ruimtevaart. Er zijn eenvoudig te weinig mensen geïnteresserd in ruimtevaart en ze zijn teveel verspreid over Nederland, wat het lastig maak om iets op te tuigen.
De tijd zal het leren, wat deze in ieder geval heeft geleerd is dat Social Media een blijvertje is.